Apa Perbezaan Antara Mutton Dan Lamb ?

Apa Beza Mutton Dan Lamb

Ini Beza Mutton Dan Lamb

Meru Klang

Setuju tak kalau saya katakan kini rata rata di Malaysia sudah ramai peniaga mewujudkan menu KAMBING BAKAR di gerai atau restoran makanan mereka untuk dijadikan sebagai daya tarikan pelanggan ?

Ya , ia seolah seolah kini penggemar KAMBING BAKAR boleh menikmati hidangan ini dimana sahaja mereka berada tanpa perlu pergi ke negara seberang Indonesia

Sana ada set kambing bakar , sini ada kambing bakar , sinun ada nasi kambing bakar sinin pulak ada nasi goreng kambing bakar

Wah , meriah gilerrr , ternyata menu yang ISTIMEWA ini sentiasa menjadi kegilaan oleh penggemar .nya .

Itu belum lagi cerita pasal produk produk kambing perap yang berada di pasaran sekarang ni

Tapi , PERSOALANNYA , mana satukah yang betul betul lebih sedap,lebih enak ,daging kambing lebih lembut empuk dan yang penting berbaloi untuk dinikmati ?

Salah satu faktor selain daripada rempah ratus yang digunakan untuk membezakan tahap kesedapan dan tahap kelembutan tekstur daging kambing itu sendiri ialah daging kambing jenis apakah yang digunakan ?

Mutton ke Lamb ?

Ha..part ni sah memang ramai yang tak tahu

Sebelum saya BONGKARKAN RAHSIA ini ..jeng jeng jengg ..hehe

Saya pernah bertanyakan soalan untuk dapatkan feedback kepada salah seorang pelanggan saya yg selalu repeat order Kambing Perap buatan HOMEMADE yg saya sendiri usahakan , dah selalu die beli sebenarnya tapi kali ni macam terdetik pulak nak bertanya .. huhu

“Salam , maaf ganggu , kambing perap camane , ok dak ? 🙂

Nak tahu di jawab apa ?

” Alhamdulillah , semua family sy puas hati dgn kambing bakar tu , sedap sangat sangat sangat sedap , lembut pon lembut , seyes sedap ..daripada ade yg xmakan kambing malam tu , terus ade yg makan kambing …honest from us , kambeng mmg mabeles ! lepas ni dah tau dah nak order kambing dekat sape 🙂 – Syarifah Shah Alam

Nampak tak ? dia cakap LEMBUT ? dah lah sedap , lembut pulak tu ..hehe AUMM…

Jadi , bahagian apakah yang saya gunakan , Mutton ke Lamb ?

Baik jom sama sama kita lihat perbezaan antara Mutton dan Lamb terlebih dahulu

======
Mutton
======

Daging kambing biri biri ini adalah jenis dewasa dan lebih tua

Umurnya melebihi satu tahun

Daging kambing biri biri jenis mutton ini lebih keras dan lebih pejal isi nya

Disebabkan mutton ini agak liat jadi sesuailah mutton ini digunakan untuk memasak gulai, kari, sup, stew, biryani atau masakan bersama nasi arab .(Kebiasaanya digunakan oleh ramai pengusaha makanan, hotel dan restoran – KREDIT Sinar Harian)

Harga pasaran mutton kini sekitar RM 20 / KG shj (Harga merujuk kepada MUTTON SHOULDER)

Disebabkan harganya lebih rendah dan lebih murah berbanding Lamb , jadi tak hairanlah segelintir pengusaha menu feveret “KAMBING BAKAR” atau pengusaha “KAMBING PERAP” lebih gemar menggunakan mutton sebagai pilihan , dan janganlah pula anda komplen , liat la , xsedap lah , sebabkan itu lah pilhan anda yg nak kan kambing perap dgn harga rendah & murah 🙂

====
Lamb
====

Daging kambing biri biri ini adalah lebih muda berbanding mutton

Berumur kurang dari satu tahun atau kurang 12 bulan.

Diberi istilah Lamb kerana biri biri ini disembelih pada umur muda

Daging kambing biri biri jenis Lamb sangat sesuai untuk BBQ
kerana dagingnya lebih juicy ,  lebih lembut dan kurang lemak berbanding mutton

Harga pasaran Lamb RM 30 / KG – RM 32 / KG

Tak ramai pengusaha yang menggunakan bahagian ini sejak tahun 2014 kerana kenaikan harga nya gila meningkat secara mendadak

.
.

Harga Lamb diatas adalah merujuk kepada harga Lamb shoulder atau Bahu kambing biri biri dimana bahagian inilah yg digunakan oleh saya secara konsisten untuk membuat kambing perap yang saya sedang usahakan sekarang

Sebab utama adalah isinya lebih banyak dan lebih lembut  , biarlah mahal sedikit janji KUALITI DAN RASA puashati dan berbaloi 🙂

Kambing Perap Mr Pomo

Kalau anda berada di sekitar Meru , Klang , Setia Alam , USJ , atau Shah Alam , bolehlah berpeluang mencubanya , insyallah saya boleh bantu buat dan hantar kan ke depan rumah anda 🙂

KLIK SINI UNTUK DAPATKAN INFO DETAILS & HARGA 

Pssssssss … nak tau tak satu lagi RAHSIA disebalik KESEDAPAN & KEPADUAN Kambing Perap yg saya usahakan sampai Cik Syarifah kat atas tu puashati dan teruja nak ARWAH dgn kesedapan nya ?

Dah sedia nak tahu ?

1

2

3

Picit gambar kat bawah perlahan lahan dan jangan lupa untuk dapatkannya , Selama Mencuba !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *